Pursuing an ambitions dream by shaving every possible gram off the weight of a small roverPursuing an ambitions dream by shaving every possible gram off the weight of a small rover

FEATUREFEATURE

FM, the latest roverFM, ostatni łazik
Takeshi Hakamada, HAKUTO (fot. dzięki uprzejmości HAKUTO)Takeshi Hakamada, HAKUTO (zdjęcie dzięki uprzejmości HAKUTO)

Co spowodowało, że HAKUTO i Suzuki nawiązały współpracę? Prezes Suzuki Toshihiro Suzuki wyjaśnia to w ten sposób: „Produkując niewielkie samochody trafiamy w potrzeby znacznej części rozwiniętych społeczeństw, nic zatem dziwnego w tym, że poczuliśmy więź z Zespołem HAKUTO, który podjął się wyzwania stworzenia niewielkiego i niezwykle lekkiego pojazdu księżycowego”.

Szef zespołu HAKUTO Takeshi Hakamada: „Chcielibyśmy skorzystać jak najwięcej na technologiach Suzuki i doświadczeniu marki, by przekształcić wiedzę z obrębu produkcji małych aut, w stworzenie naszego pojazdu”. Środowisko, w jakim poruszają się samochody i to, w jakim znajdzie się księżycowy łazika są zupełnie inne - tak jak różna jest powierzchnia ziemi w stosunku do powierzchni księżyca. Idea i pasja w tworzeniu niewielkich, lekkich pojazdów, która nas łączy z marką Suzuki jest ta sama. To właśnie wspólny entuzjazm uczynił partnerów z obu zespołów.

The origins of car manufacturing at SuzukiThe origins of car manufacturing at Suzuki
SUZUKI IGNISSUZUKI IGNIS

Suzuki specjalizuje się w małych samochodach, a początki tej misji sięgają czasów pierwszego pojazdu czterokołowego. W 1955 roku Suzuki przedstawiło Suzulight, łącząc silnik o poj. 360 ccm z niewielką konstrukcją o wymiarach około 3 metrów długości i 1,3 metra szerokości. Wielkość pojazdu determinowała unikatowa, japońska norma minicar. W nowatorskiej konstrukcji po raz pierwszy zastosowano wiele innowacji projektowych, takich jak m.in. silnik zamontowany z przodu napędzający przednie koła. Suzulight był również pierwszą platformą minicar mieszczącą czterech pasażerów.

SuzulightSuzulight
Suzuki JimnySuzuki Jimny

W 1970 roku, Suzuki wprowadziło na rynek model Jimny. Była to bezprecedensowa, kompaktowa konstrukcja z prawdziwym napędem 4WD. Następnie, w 1979 r pojawiło się Alto, auto kosztujące o ok. 20 proc. mniej niż jego bezpośredni konkurenci, co zwiększyło jego dostępność i spopularyzowało markę Suzuki wśród licznej grupy klientów.

Suzuki wyszło poza segment minicarów, rozpoczynając swoją aktywność w klasie aut kompaktowych wraz z wprowadzeniem modelu Vitara. Łączył on w sobie funkcjonalność auta z napędem 4x4 z miejskim stylem i użytecznością. To za jego przyczynkiem rozpoczął się światowy boom na samochody klasy SUV, który trwa do dziś.

Spółka nadal aktywnie rozwija się na rynku światowym, dopracowując swoje technologie i systemy pozwalające na konstruowanie coraz lepszych i bardziej zaawansowanych pojazdów kompaktowych. Samochody te uosabiają charakterystyczny styl firmy jako producenta z know-how, będącego pionierem nowych segmentów rynku, np. model Wagon R, który zapewniał przestronne wnętrze przy równoczesnym spełnianiu ograniczeń wymiarowych, obowiązujących w segmencie minicar.

Przykładem zaawansowanego rozwoju jest także Swift, sportowy hatchback, który osiągnął sukces jako model globalny w segmencie samochodów kompaktowych oraz SX4 - pionierski crossover, łączący w sobie cechy samochodów osobowych i terenowych.

Manufacturing small, light automobilesManufacturing small, light automobiles
Testowanie wibracji PFM1, początkowego prototypu (zdjęcie dzięki uprzejmości HAKUTO)Testowanie wibracji PFM1, początkowego prototypu
(zdjęcie dzięki uprzejmości HAKUTO)

Od lat jednym z kluczowych przymiotników opisujących samochody Suzuki, jest „lekki”. Masa to jeden z najistotniejszych parametrów rozwijanej konstrukcji. Jej ograniczanie bezpośrednio wiąże się z efektywnością paliwową, ma wpływ na poprawę prowadzenia i przyspieszenia. Niestety fakt, że samochód jest mały, nie przesądza o tym, że jest lekki. Pełniąc na co dzień rolę użytkową, podlega rygorystycznym wymogom w zakresie trwałości, odporności i bezpieczeństwa. Dobry samochód musi mieć na tyle niską masę, by gwarantować odpowiednią wydajność paliwową, ale również trwałość podczas długotrwałej eksploatacji i odpowiednią ochronę dla swych pasażerów. W świecie projektowania małych samochodów, Suzuki dba o podstawę stworzenia kombinacji łączącej w sobie teoretycznie sprzeczne wartości, a ostatecznie prezentującej udany, komercyjny produkt.

Termiczne testy próżniowe PFM1, początkowego prototypu (zdjęcie dzięki uprzejmości HAKUTO)Termiczne testy próżniowe PFM1, początkowego prototypu
(zdjęcie dzięki uprzejmości HAKUTO)

Ze swojej strony HAKUTO skoncentrowało się na znalezieniu optymalnej mieszanki masy i sztywności. Ze względu na gigantyczne koszty wysłania rakiety na Księżyc, tak istotne jest zminimalizowanie ciężaru pojazdu księżycowego. Jednocześnie poziom wibracji występujący przy starcie statku kosmicznego jest niewyobrażalny. Jeśli pojazd nie będzie wystarczająco wytrzymały, nie uda mu się dotrzeć w całości na księżyc. Jak zatem mocny musi być? Na około rok przed zaplanowanym startem, gdy HAKUTO pracowało nad wymogami projektowymi, Suzuki zaoferowało swoją pomoc Zespołowi. W ramach partnerstwa, firma zobowiązała się wnieść swoją wiedzę z dziedziny projektowania i budowy małych, wytrzymałych samochodów, którą można wykorzystać przy tworzeniu księżycowego łazika.

A far-reaching partnershipA far-reaching partnership
Prototyp PFM3 (zdjęcie dzięki uprzejmości HAKUTO)Prototyp PFM3 (zdjęcie dzięki uprzejmości HAKUTO)

Kiedy partnerzy spotkali się w celu omówienia projektu, pierwszym zagadnieniem była analiza strukturalna łazika. HAKUTO udało się obniżyć masę prototypu, który gdy powstał 5 lat wcześniej ważył dziesięć kilogramów. Po pięciu latach osiągnięto poziom siedmiu kilogramów. Możliwe to było dzięki wykorzystaniu zaawansowanych materiałów, jak np. włókna węglowe wzmocnione tworzywem sztucznym (CFRP), tworzące nadwozie pojazdu. Celem była dalsza redukcja masy pojazdu.

Zdjęcie ilustrująceZdjęcie ilustrujące

Niestety budowa i testy realnej konstrukcji podczas jej dopracowywania, dobór odpowiednich materiałów ze względu na grubość, sztywność, lokalizację przegubów i łączeń, wymagały wielu testów i zajęłyby mnóstwo czasu, nie wspominając już o zaangażowaniu gigantycznych budżetów. Jednak dzięki wykorzystaniu technologii analizy strukturalnej stosowanej przez Suzuki dla projektowania samochodów, zespół był w stanie symulować wiele testów w procesie projektowania z użyciem komputerów. W szczególności zdolność do analizy wpływu lądowania na powierzchni Księżyca na zawieszenie i koła łazika, otworzyło nowe możliwości redukcji masy konstrukcji. Współpraca pomiędzy oboma firmami została też rozszerzona na inne dziedziny tego projektu. M.in. wykorzystano badania z udziałem promieni rentgenowskich w celu zweryfikowania wytrzymałości procesora, stanowiącego mózg łazika, na ekstremalne wahania temperatury na powierzchni Księżyca.

A passion for transforming the roverA passion for transforming the rover
FM, the latest roverFM, ostatni łazik

Wybrana grupa inżynierów ekspertów, w tym profesjonalistów specjalizujących się w inżynierii wspomaganej komputerowo (CAE), twórców nowych materiałów i inżynierów przesyłowych została zebrana. Partnerstwo z HAKUTO, które rozpoczęło się latem 2016 roku, wciąż ewoluuje. Suzuki nadal oferuje pomoc nie tylko w dziedzinie analizy i badań, ale również w szerokim zakres doradztwa i rozwiązań. Inżynierowie Suzuki dzielą pasję zespołu HAKUTO do redukcji każdego, zbędnego grama masy, coraz mocniej angażując się w ten projekt w miarę upływu czasu. Połączenie technologii z codziennego świata, zwiększa możliwości łazika poruszającego się na dłuższych dystansach po powierzchni Księżyca, tak bardzo oddalonego przecież od naszej codzienności. To ekscytujące wyzwanie, które przynosi błysk w oczach inżynierów Suzuki. Ewolucja łazika trwa.

BACK TO CONTENTS TOP